عزت نفس برای آدمک ها چیست عزت نفس

Wiki Article

همگی ما می دانیم که گاهی عزت نفسی که به اهمیت یا احترام به خود برمی گردد، میتواند قسمت مهمی از موفقیت باشد. عزت نفس بسیار پایین می تواند به افراد احساس سرخوردگی یا افسردگی دهد. همچنین ممکن است افراد را منجر به انتخاب های نادرست و افتادن در روابط مخرب کند یا حتی طوری شود که افراد نتوانند از پتانسیل کامل شان در زندگی استفاده کنند.

  عزت نفس بسیار بالا می تواند قطعا به دیگران حس ناراحتی بدهد و حتی به روابط شخصی نیز آسیب بزند.

برای مثال فردی که عزت نفس بالایی دارد اگر راجع به موضوعی اطلاعات کافی نداشته باشد، به راحتی از کلمه نمی‌دانم استفاده می‌کند و اجازه می‌دهد دیگران به او کمک کنند و یا خودش تلاش می‌کند تا اطلاعاتش در رابطه با آن موضوع را افزایش دهد.

عزت نفس به معنی این است که؛ من کسی هستم من چیزی هستم، عزت نفس به معنی اینکه من خیلی ارزشمند هستم نیست،

اگر کودک شما نمی‌تواند نیاز و خواسته خودش را به راحتی ابراز کند و در هر بار بیان آن دچار احساس فشار می‌شود، می‌تواند نشانه روشنی از عدم عزت نفس در او باشد.

عزت نفس می تواند نقشی اساسی در انگیزه و موفقیت تان در زندگی داشته باشد.

به عنوان مثال در زمان‌هایی که رفتار‌ها، عملکردها، تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های شما در زندگی، مطابق با ارز‌ش‌هایی باشند که آن‌ها را برگزیده‌اید، بدون شک احساس ارزشمندی، لیاقت و در نتیجه عزت نفس بیشتری خواهید داشت.

 اگر فکر می‌کنید که برخی از افراد مانع رشد و پیشرفت شما می‌شوند، پس زمان کمتری را با آن‌ها سپری کنید و یا با آن‌ها در رابطه با احساسی که دارید، صحبت کنید.

لينک مقاله سعی کنید به یاد بیاورید که در آن لحظات چه احساسی داشته و چه رفتاری از خود نشان داده‌اید؟

عزت نفس و اعتماد به نفس به هم گره خورده‌‌اند. بدین ترتیب نمی‌توان این دو مفهوم را از یکدیگر جدا کرد. اما در عین حال لازم است به تمایز تعاریف این دو آگاه باشیم.

در روانشناسی عبارت عزت نفس برای توصیف حس کلی اهمیت به خود و ارزش شخصیتی فرد بکار می رود. بعبارت دیگر یعنی چه مقدار خودتان را دوست دارید و برای خودتان ارزش قائلید.

ما همیشه توصیه‌های بهتری به دیگران می‌دهیم و در مقابل خود سخت گیرتر هستیم.

برای مشخص کردن این باورهای منفی، آن‌ها را بر روی کاغذ بنویسید و از خود بپرسید که اولین باری که چنین افکاری در ذهنتان شکل گرفتند، کی بود.

دبی ماندل، نویسنده کتاب معتاد به استرس، می‌گوید: «ورزش باعث ایجاد توانمندی جسمی و ذهنی می‌شود، به‌ویژه وزنه‌برداری که در آن می‌توانید دستاوردها را به‌خوبی بسنجید. ورزش روز شما را حول محور مراقبت از خود سازماندهی می‌کند.» او پیشنهاد می‌کند روزانه یک کار را از لیست بی‌پایان کارهایتان حذف کنید و تنها هدفش آرامش یا انجام یک کار سرگرم‌کننده باشد و ببینید چه حسی دارد.

Report this wiki page